Innovative IKT-løsninger som setter standarden: Skarpe leverer fremtidsrettet infrastruktur til St. Olavs Hospital

Kunde: St. Olavs Hospital er en av Norges største og mest avanserte sykehusinstitusjoner, som betjener om lag 720 000 innbyggere i Midt-Norge. Med en kapasitet på 750 sengeplasser og omtrent 10 000 ansatte, er sykehuset en kritisk del av den regionale helsetjenesten og en nasjonal pioner innen teknologibasert helsedrift. 

Utfordringen: Utbyggingen av St. Olavs Hospital krevde en omfattende og teknologisk avansert IKT-løsning som kunne støtte komplekse sykehusprosesser. Med et bygningskompleks på 197 500 kvadratmeter og et budsjett på cirka 13 milliarder kroner, var det essensielt å integrere både fast og trådløst nettverk, telefoni, sikkerhetsløsninger og meldingsformidling. Skarpe 1ble utfordret til å levere en skalerbar og fremtidsrettet infrastruktur som kunne sikre effektiv drift og høy pasientsikkerhet i et sykehusmiljø med strenge krav til pålitelighet og sikkerhet. 

Løsningen: Skarpe (Telenor) var totalentreprenør for IKT-leveransene og hadde ansvar for prosjektering, implementering og idriftsetting av en helhetlig infrastruktur for sykehuset. Dette inkluderte: 

- Installasjon av fast og trådløst nettverk med 1 100 basestasjoner og 3 200 trådløse telefoner 

- Etablering av sikkerhetsløsninger som brannmurer og VLAN for påloggingskontroll 

- Implementering av datasenter for distribusjon av pasientsignaler til håndholdte terminaler 

- Leveranse av AV-anlegg, TV-signaler og en ny AMK-sentral 

- Full driftsløsning for alle deler av infrastrukturen, med en prøvedriftperiode på over ett år 

I tillegg leverte Skarpe maskinvare som servere, svitsjer, rutere, PC-er, skjermer, skrivere og pasientterminaler. Ved overlevering var sykehuset i stand til å ta i bruk en helintegrert IKT-plattform som forbedret både arbeidsflyt og pasientbehandling. 

Resultatet: Prosjektet resulterte i banebrytende IKT-løsninger som ble standard for etterfølgende sykehusbygg i Norge. Sykehuset kunne tilby moderne og effektive løsninger for kommunikasjon, pasientbehandling og driftsstøtte, noe som bidro til en høyere kvalitet på helsetjenestene. Skarpes omfattende leveranser sikret at St. Olavs Hospital oppfylte alle krav til kvalitet, sikkerhet og pålitelighet, og prosjektet ble levert i henhold til plan og budsjett. 

For mer informasjon om prosjektet:   
Kontakt daglig leder i Skarpe,
Jens Petter R. Landero, tlf: 975 02 020

Forrige
Forrige

Skarpe leverer sømløs og skalerbar IKT-infrastruktur til Norges største lufthavner: Oslo og Bergen

Neste
Neste

Fremtidsrettet sykehusdrift: Skarpe bidrar til banebrytende IKT-løsninger ved Nytt Østfoldsykehus