Brukersentrert Telekom-arkitektur for Helse Sør-Øst
Kunde: Sykehuspartner HF, leverandør av IKT-tjenester til 11 helseforetak og over 20 sykehus i Helse Sør-Øst.
Utfordringen: Helse Sør-Øst (HSØ) var i en fase der eksisterende løsninger innen telefoni og samhandling var utdaterte, fragmenterte og manglet en helhetlig arkitektur. Dette medførte:
Manglende standardisering og varierende brukeropplevelse på tvers av sykehusene.
Behov for modernisering av infrastruktur, spesielt med tanke på mobilitet, fremtidige 5G-muligheter og forbedret samhandling mellom helsepersonell, pasienter og eksterne aktører.
Behov for klarhet i brukerbehov, slik at nye løsninger ville bli tilpasset den faktiske arbeidshverdagen på sykehusene.
Skarpe ble engasjert i rollen som virksomhetsarkitekt med særlig ansvar for å identifisere og dokumentere brukerbehov. Dette arbeidet inngikk i en konseptutredning innen Telekom, gjennomført fra oktober 2017 til mars 2018.
Løsningen:
Skarpe la opp til en brukersentrert tilnærming for å sikre at teknologiske valg og arkitektur sto i samsvar med de reelle behovene på sykehusene. Viktige elementer i løsningen var:
Kartlegging av brukerbehov: Gjennom workshops, intervjuer og scenarioanalyser med helsepersonell og andre interessenter avdekket vi krav til telefoni-, meldings- og alarmsystemer, samt behov for bedre mobildekning og samhandlingsløsninger.
Arkitekturmodell: Vi utviklet en overordnet arkitekturmodell med fokus på sentralisert telekomtjeneste, mobilitet, sikkerhet og fremtidsrettet infrastruktur (inkludert mulighet for 5G).
Anbefalinger og rapport: Arbeidet resulterte i en konseptrapport som la grunnlaget for videre beslutninger om teknologi og organisering.
Etablering av hovedprosjekt: Baserte på funnene i konseptutredningen, ble det opprettet et hovedprosjekt kalt «Regional Telekom plattform» under STIM-programmet i Sykehuspartner. Skarpe var med på å etablere prosjektet og overtok senere prosjektledelsen frem til høsten 2019.
Gjennom hele prosessen var det tett dialog med nøkkelinteressenter for å sikre at arkitekturen reflekterte behovene til både pasienter, ansatte og støttefunksjoner i Helse Sør-Øst.
Resultatet:
Helhetlig Telekom-arkitektur: Konseptrapporten gav en tydelig retning for moderniseringen av telefoni- og samhandlingsløsninger på tvers av HSØ, med spesielt fokus på sikkerhet, mobilitet og brukervennlighet.
Opprettelse av nytt hovedprosjekt: Anbefalingene førte direkte til etableringen av «Regional Telekom plattform», et strategisk prosjekt innen STIM-programmet. Prosjektet skulle levere standardiserte, robuste og skalerbare telekomtjenester for hele regionen.
Større forankring av brukerperspektivet: Sykehuspartner fikk et klart bilde av behovene i felten. Dette reduserte risikoen for feilinvesteringer og sikret at nye tekniske løsninger faktisk ville bli brukt og verdsatt.
Effektiv prosjektledelse og gjennomføring: Skarpe bidro først med konseptarbeidet, og overtok deretter ledelsen av hovedprosjektet frem til høsten 2019. Dermed ble kontinuitet og kompetanse ivaretatt, med smidig overgang fra konseptutredning til en formell konsept- og planleggingsfase.
For mer informasjon om prosjektet:
Kontakt daglig leder i Skarpe, Jens Petter R. Landero, tlf: 975 02 020